2009. február 14., szombat

Egy tisztítatlan talált tárgy (iwiw-es humor)





Megnyílik egy új üzlet, ahol a nők férjet vásárolhatnak maguknak.
A bejáratnál az alábbi utasítás olvashatók:
- Az üzletet csak EGYSZER látogathatják meg.
- 6 emelet van, a férfiak tulajdonságai emeletenként javulnak.
- Bármelyik férfit kiválaszthatják az adott emeleten, vagy felmehetnek a következő szintre.
- Előző emeletre visszamenni nem lehet. 
- Egy hölgy úgy dönt, hogy kipróbálja az üzletet, és partnert keres magának. 
Az első emelet ajtaján a következő felirat várja: "Ezeknek a férfiaknak van munkája" A nő úgy dönt, hogy megnézi a következő emeletet. 
A második emelet ajtaján ez áll: "Ezeknek a férfiaknak van munkája és szeretik a gyerekeket." A nő továbbmegy. 
A harmadik emeleten ez áll az ajtón: "Ezeknek a férfiaknak van munkája, szeretik a gyerekeket és félelmetesen jóképűek" Wow, gondolja a nő, és továbbmegy. 
A negyedik emeleten ezt látja: "Ezeknek a férfiaknak van munkája, szeretik a gyerekeket, félelmetesen jóképűek és segítenek a házimunkában" Hihetetlen, gondolja a nő, nehezen áll ellen a kísértésnek, de valami arra készteti, hogy továbbmenjen. 
Az ötödik emeleten ez áll: "Ezeknek a férfiaknak van munkája, szeretik a gyerekeket, félelmetesen jóképűek, segítenek a házimunkában és romantikusak!" Úgy dönt, hogy benyit, de az utolsó pillanatban megtorpan és felmegy a hatodikra. Az ajtón ezt találja: "Ön a 31.456.012-es számú látogató. Ezen a szinten nincsenek férfiak, csak azért van, hogy bebizonyítsuk, hogy a nők sosem elégedettek. Köszönjük a látogatást. 
Az utca szemközti oldalán egy hasonló üzlet nyílik, ahol a férfiak kereshetnek maguknak asszonyt. Az első emeleten vannak a nők, akik szeretik a szexet. A másodikon a nők, akik szeretik a szexet, és nem bánják, ha a férjük időnként elmegy sörözni a cimbikkel. A harmadik, negyedig, ötödik, hatodik emeleten még SENKI sem járt...

2009. február 13., péntek

JANUS PANNONIUS


*

*

*

*

-

*

*

*

SÚLYOS ÉS KELLEMETLEN KÉRDÉS


Mért áhítja a fütykös a puncit, a punci a fütyköst?
  - ennek a jámbor nép így magyarázza okát:
akkortájt, amikor Prometheus ős-szüleinket
  gyúrta agyagból, még egyfelé járt a keze.
Nem formált testrészt, amitől szétválik a két nem,
  s mellyel az emberi faj újrateremti magát.
Majd azután később, hogy a természet legyen úrrá,
  más-másfélékké tette az embereket.
Úgy, hogy emennek öléből egy keveset kiszakított,
  s tette a másik lény lába közé e csomót.
Most ama vájat folyton kergeti ezt a csomócskát,
  és e csomó folyton visszakivánja helyét.

Viccelődünk, viccelődünk?


Hivatástévesztés

Leereszkedik a remete a hegyről,
bemegy a vendéglőbe s kér ételt-italt, s nőt...
Nőt nem tudnak adni.
Amikor sokadszorra ismétlődik a dolog,
akkor kínjukban felajánlják neki a Bélát.
- A Béla? De hát én nem vagyok olyan!!
Legközelebb nagy szükségében alább adja,
de kiköti, hogy ne tudjon róla senki.
- Nem fog róla tudni más rajtunk kívül,
csak még az a két ember, aki lefogja a Bélát,
mert a Béla sem olyan.


*

Az apja elviszi kisfiát a kocsmába:
-Idd csak ezt meg (vilmos).
Gyerek lehajtja, pröszköl
-Apám, ez nem volt jó.
-Na nesze, akkor ezt idd meg (féldeci körte)!
Gyerek szeme könnyezik, krákog
-Apám, ez rosszabb volt.
Akkor még ezt próbáld ki (féldeci ütős szilva)!
Gyerek majd összeesik, tántorog, mire az apja:
-Akkor otthon elmondod anyádnak, h nekem nap
mint nap milyen szörnyűségeket kell kiállnom itt a kocsmában!


Juhász Katalin 

Meg is mosakodjál


Tartalom

Előszó

I. Ugorj a Dunába!

A tisztálkodás helye a szokások rendszerében
A tisztálkodás és a tisztaság fogalma
A tisztaság fél egészség
Források, a kötet szerkezete
Szakirodalmi kútfők, módszertani források

Feredezés, mosdózás: eleink tisztálkodása
Történeti és európai-ázsiai kitekintés
Néhány adat a magyarországi tisztálkodástörténetből

Büdös paraszt, civilizált polgár, finom úr: a tisztálkodási szokásokat meghatározó körülmények
Paraszti polgárosodás és társadalmi rétegzettség
Közegészségügyi és lakásviszonyok
Akkulturációs hatások
Egészségügyi felvilágosítás, iskolai tisztaságra nevelés
A paraszti polgárosodás lépcsőfokai és a tisztálkodási szokások változása


II. Meg is mosakodjál - a népi tisztálkodás gyakorlata a 20. század első felében

A tisztálkodás eszközei
A víz
Vízhordás és tárolás
Mosakodásra szolgáló edényfélék
Szappan
Törölköző

A tisztálkodás helye

A tisztálkodás rendje, alkalmai és módja
Reggeli tisztálkodás
Tisztálkodás napközben
Esti tisztálkodás
Nagytisztálkodás
Körömápolás
Női hajápolás
Polgári hatások a női hajápolásban
Borotválkozás, férfi hajápolás
Szépségápolás, kozmetika
Fogápolás
Orrtisztítás, zsebkendőhasználat
Belső tisztálkodás
Nem csak a víz tisztít
"Női dolgok"
Csecsemő és kisgyermek gondozása
Fekvőbeteg gondozása
Szemérem

Fürdőélet
Néhány magyarországi fürdéstörténeti adat
Paraszti és polgári fürdőélet
Hagyományos paraszti fürdőélet
Szabadtéri fürdőzés
Gyógyfürdőzés
Rituális fürdőzés
Parasztpolgári fürdőélet


III. Kimosdódám minden bűneimből - rituális tisztálkodás

Ó, áldott víz

Tiszta és tisztátalan állapotok és az ezekkel kapcsolatos hiedelmek
Tiszta és tisztátalan állapotokkal kapcsolatos hiedelmek a magyar néphitben
A tisztátalanság (rontó erők) elleni védekezés
Tisztátalan állapotok
Betegség, halál
A bűnbeesett Éva

Ó, szent víz, gyógyíts meg engem: gyógyítás, rontáselhárítás mosdatással, fürösztéssel
Ebagos gyerek gyógyítása
Szenesvíz
Szenteltvíz
A szentkutak gyógyító vize

Mossátok meg ürmös borban: rituális mosdás az életfordulók szokásaiban
Születés
Első fürdetés
Keresztelés
Ifjúkori avatási szertartások
Lakodalom
Mossátok meg ürmös borban: halott, temetés

Nagypénteken mossa holló a fiát: rituális mosdás kalendáris ünnepeken
Kiszehordás, villőzés
Nagyheti tisztogatás
Nagycsütörtöki lábmosás
Nagypénteki tisztító rítusok
Húsvéti locsolás
Karácsonyi és újévi mosakodás


IV. Meg is törölközzél - összegzés

Archaikus paraszti tisztálkodás
Parasztpolgári tisztálkodás
Archaizmusok és újítások a tisztálkodásban
Tisztálkodás és lelkiállapot
A tisztálkodás mint speciális női szerep
A tisztaságfogalom változása

Irodalomjegyzék
Köszönetnyilvánítás
English abstract, contents 


Előszó

Gyermekkorom egyik megrendítő élménye volt, amikor két évvel fiatalabb húgom a hetvenes évek elején az egy hónapos zánkai úttörőtáborozásból fürdőszoba nélküli házunkba hazatérve teljesen másképpen kezdett mosakodni, mint addig azt otthon megszoktuk. Lám, a sok puccos városi "fürdőszobás" lány között ő is milyen különc, kényes lett - gondoltam magamban. Valóban irritáló volt számomra, amit esténként művelt, hiszen nálunk a hétköznapi esti mosakodás csak néhány kitüntetett testrész megmosásából és esetleg fogmosásból állt. A teljes testre kiterjedő alapos mosakodás és hajmosás ideje a vasárnap volt, s amikor csak tehettük, ezt a községi termálfürdő kádas - majd mikor már nagyobbak lettünk, a "közös"-nek nevezett medencés - részlegében oldottuk meg Ehhez képest a húgom naponta képes volt egy közepes méretű lavórban tetőtől talpig lemosakodni, összepancsolva ezzel a fél nyári konyhát és felhasználva a teljes vízmelegítő kapacitásunkat (mosófazék), jól összevizezve a kettőnk közös törölközőjét Ezután még hosszú percekig suvickolta a fogait, majd a zokniját és a fehérneműjét is kimosta, kiöblítette. Hordhattuk neki a vizet a sarki törpekútról, és kereshettük az udvaron a helyet, hogy hova öntsük azt a rengeteg mosdóvizet. Ma már furcsának tűnik felidézni ezeket az emlékeket, hiszen időközben én is "városi dáma" lettem - legalábbis az akkori körülményekhez képest. Persze, ha az ember ilyen jellegű dolgokra emlékezik vissza, inkább egy másikfajta élmény jut eszébe. Például a mi Vilma nénink, aki az utcánkban lakó nagyon öreg, csúf boszorkány kinézetű, de alapjában véve jóságos vénasszony volt, s akinek bozótos elhanyagolt udvaráról mi, az utca gyerekei eszegettük le a málnát, epret, édesgyökeret, papsajtot. Olykor- olykor pogácsával is megkínált szegény bennünket Nem is sejtette, hogy sok fáradságba kerülő süteményei a leggyorsabb úton kerülnek a legközelebbi tyúkudvar földjére, vagy az utcában lakó értelmi fogyatékos fú "Bolond Gábor" szájába. Szegény Vilma néni kezei ugyan a miénknél bizonyára nem voltak koszosabbak, öregsége, csúnyasága, idegensége mégis a tisztátalanság érzetét keltette bennünk. Talán ezért láttuk a pogácsáit is szürkének, s ezért nem volt gusztusunk elfogyasztani őket, bármilyen éhesek voltunk.

Ezekhez hasonló történeteket bárki tudna mesélni a saját életéből is, hiszen a tisztasággal kapcsolatos különbségekre általában érzékenyek vagyunk, különösen abban az esetben, ha egy idegen családban, településen, országban az általunk megszokottnál kevésbé komfortos körülmények közé vagy csak idegen helyre kerülünk.

Ez a könyv a 20. század első felének magyar népi tisztálkodási szokásait mutatja be - a testi tisztálkodástól a szabadtéri fürdőzésen át a rituális, mágikus mosdásig. így a tisztelt olvasó nemcsak a tisztálkodás módjait ismerheti meg, hanem képet alkothat a tisztaság-tisztátalanság, a tiszta, nem tiszta fogalmak sokrétűségéről illetve arról hogy ezek mennyire jelen vannak mai mindennapjainkban is.

Juhász Katalin

http://mektukor.oszk.hu/06700/06716/#

2009. február 12., csütörtök

József Attila


*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

HAZÁM  





Az éjjel hazafelé mentem,
éreztem, bársony nesz inog,
a szellőzködő, lágy melegben
tapsikolnak a jázminok, 

nagy, álmos dzsungel volt a lelkem
s háltak az uccán. Rám csapott,
amiből eszméltem, nyelvem
származik s táplálkozni fog, 

a közösség, amely e részeg
ölbecsaló anyatermészet
férfitársaként él, komor 

munkahelyeken káromkodva,
vagy itt töpreng az éj nagy odva
mélyén: a nemzeti nyomor.




Ezernyi fajta népbetegség,
szapora csecsemőhalál,
árvaság, korai öregség,
elmebaj, egyke és sivár 

bűn, öngyilkosság, lelki restség,
mely, hitetlen, csodára vár,
nem elegendő, hogy kitessék:
föl kéne szabadulni már! 

S a hozzáértő dolgozó
nép gyülekezetében
hányni-vetni meg száz bajunk. 

Az erőszak bűvöletében
mint bánja sor törvényhozó,
hogy mint pusztul el szép fajunk!




A földesúr, akinek sérvig
emeltek tönköt, gabonát,
csákányosokkal puszta tért nyit,
szétveret falut és tanyát. 

S a gondra bátor, okos férfit,
ki védte menthetlen honát,
mint állatot terelni értik,
hogy válasszon bölcs honatyát. 

Cicáznak a szép csendőrtollak,
mosolyognak és szavatolnak,
megírják, ki lesz a követ, 

hisz "nyiltan" dönt, ki ezer éve
magával kötve mint a kéve,
sunyít vagy parancsot követ.




Sok urunk nem volt rest, se kába,
birtokát óvni ellenünk
s kitántorgott Amerikába
másfél millió emberünk. 

Szíve szorult, rezgett a lába,
acsargó habon tovatűnt,
emlékezően és okádva,
mint aki borba fojt be bűnt. 

Volt, aki úgy vélte, kolomp szól
s társa, ki tudta, ily bolondtól
pénzt eztán se lát a család. 

Multunk mind össze van torlódva
s mint szorongó kivándorlókra,
ránk is úgy vár az új világ.




A munkásnak nem több a bére,
mint amit maga kicsikart,
levesre telik és kenyérre
s fröccsre, hogy csináljon ricsajt. 

Az ország nem kérdi, mivégre
engedik meggyűlni a bajt
s mért nem a munkás védelmére
gyámolítják a gyáripart. 

Szövőlány cukros ételekről
álmodik, nem tud kartelekről.
S ha szombaton kezébe nyomják 

a pénzt s a büntetést levonják:
kuncog a krajcár: ennyiért
dolgoztál, nem épp semmiért.




Retteg a szegénytől a gazdag
s a gazdagtól fél a szegény.
Fortélyos félelem igazgat
minket s nem csalóka remény. 

Nem adna jogot a parasztnak,
ki rág a paraszt kenyerén
s a summás sárgul, mint az asztag,
de követelni nem serény. 

Ezer esztendő távolából,
hátán kis batyuval, kilábol
a népségből a nép fia. 

Hol lehet altiszt, azt kutatja,
holott a sírt, hol nyugszik atyja,
kellene megbotoznia.




S mégis, magyarnak számkivetve,
lelkem sikoltva megriad -
édes Hazám, fogadj szivedbe,
hadd legyek hűséges fiad! 

Totyogjon, aki buksi medve
láncon - nekem ezt nem szabad!
Költő vagyok - szólj ügyészedre,
ki ne tépje a tollamat! 

Adtál földmívest a tengernek,
adj emberséget az embernek.
Adj magyarságot a magyarnak, 

hogy mi ne legyünk német gyarmat.
Hadd írjak szépet, jót - nekem
add meg boldogabb énekem! 

1937. máj.

Adj magyarságot a magyarnak...”


Adj magyarságot a magyarnak...” 



– A magyar népi gyógyászat gyökereiről és jövőjéről beszélgettünk Géczy Gáborral

Géczy Gábor tanár, fizikus, a Természetes Gyógymódok Szabadegyetemének szakmai igazgatója, az ELTE Természetföldrajzi Tanszékének megbízott előadója, a MAG közösség egyik alapítója. Több mint két évtizede kutatja az ember és a táj kapcsolatát, a különböző kultúrák környezetre gyakorolt hatását. Fő kutatási területe a Kárpát-medence szenthelyeinek feltárása és feltérképezése.

– Ön már szerepelt 2005-ben a Zöld újság húsvéti számában. Az interjúban akkor azt állította, hogy a magyarság feladata a gyógyítás, a kővé vált testvérek kiszabadítása. Mi változott azótaő
– Hála Istennek egyre többen ébredeznek, és ami még fontosabb: egyre többen vállalják fel életfeladatukként a Föld és az emberek gyógyítását. Pár éve még szélsőségesnek, „délibábosnak” számított, aki régmúltba vesző őstörténelmünkről, a magyar nyelv- és kultúra valós értékeiről beszélt, aki nem fogadta el, hogy jöttment nép vagyunk összelopkodott nyelvvel és hagyományokkal. Ma már a legújabb genetikai, nyelvi, régészeti kutatások csapásai alatt kénytelen a „hivatalos” tudomány is meghátrálni. Ez már a végjáték. Télen harapófogóval sem lehet a füvet a föld alól kihúzni, tavasszal kalapáccsal sem tudjuk visszaverni. A magyarság számára eljött a tavasz.
– Az ország többsége - úgy tőnik- nem tavaszként éli meg a mostani helyzetét, mindenhol csak panaszt hall az ember, egyre szegényebb, egyre betegebb egyre kiábrándultabb a tömeg. Mi erre a magyarázatő
– Jézus maga válaszol erre: elindul a tékozló fiú az atyai háztól. Kikéri vagyonát, és mindenét elherdálja. Privatizálják gyárait, „kárpótolják” földjeit, elveszti történelmét, nyelvét, hitét… Útja végén már a disznók vályújából enne, de még onnan is elzavarják. Ma itt tartunk. Valaha mi láttuk el egészséges élelmiszerrel a fél világot, ma Európa szemetében turkálunk a szupermarketekben, de már erre sincs pénze az embereknek… És ekkor fordul meg a világ! A tékozló fiúnak eszébe jut az atyai ház. Eszébe jut múltja, feladata, és elindul hazafelé!
– Mit tegyenek az ébredezőkő Merre induljon el az ember a disznók vályújátólő Mi a hazafelé vezető úton az első lépéső
– Én a célok újra megtalálását tartom a legfontosabbnak, mert aminek nincs célja, azt lebontja a természet. Legyen ez egy szervünk, egy ember, vagy akár egy nemzet. A Kárpát-medencét az Isten is a világ gyógyítására teremtette. Itt található a Föld legnagyobb gyógyvíz készlete, a helyi fauna szinte minden tagja gyógynövény. Gyógyító ásványaink iránt (alginit, zeolit stb.) világszerte érdeklődnek. A magyar gyógyítók már a középkorban is híresek voltak, pestist, veszettséget, leprát gyógyítottak (Kassai Kódex). Gyógyítóink (orvosok, gyógytornászok, természetgyógyászok) ma is a világ élvonalába tartoznak. Gyógyítani születtünk!
– Minden magyarő
– Miért neő Nincs elég beteg a Földönő Magyarországon épp most verik szét az egészségügyet, így az idő is kedvez a változáshoz. Világszerte egyre nagyobb tömegek ábrándulnak ki a drága és személytelen nyugati orvosi ellátásból, rohamosan nő a természetes gyógyító eljárások iránti igény. Sajnos a saját gyógyító hagyományunk helyett mindenféle kínai, indiai, japán gyógyító eljárásokkal próbálkozunk, és ez nem jó! Az idők során minden népnek saját gyógyító tudása alakult ki, amely az adott tájegység éghajlatához, növény- és állatvilágához, az ott élők lelki beállítottságához legközelebb állt.
– A keleti gyógyítások esetében teljes gyógyítási rendszerek maradtak fenn. Megmaradt-e annyi hagyományunk, amelyre egy saját gyógyászat alapozhatóő
– A magyar gyógyítás a magyar életmódon és életszemléleten alapul. Ez – Európán belül – a legteljesebb formában fennmaradt rendszer. Sehol ennyi népmese, népdal, szólásmondás nem segíti az egyén és közösség életét, mint nálunk. Azaz csak segítené, ha ismernénk és használnánk ezt az elképesztő tudást és tapasztalatot. Ha magyar életet élnénk, ha másokat majmolva nem áldoznánk fel önmagunkat a plazmatévék és egyéb üveggyöngyök oltárán. Sok konkrét gyógyító tudás is fennmaradt a Kárpát-medencében, a térség viszonylagos „fejletlensége” és a nyugati kultúrától való elzártsága következtében. Ezek egy része orvosi szemmel is rendkívül hatékony (kenés, ólomöntés, szenes vízvetés stb.).
– Hogy lehetne ezt a tudást újra a nemzet javára és egészségére fordítaniő
– Jön a fő a föld alól, egyre több újságban, kiadványban bukkannak fel a saját gyógyító hagyományunkat ismertető írások, már csak rendszerezni kell a tudást. A MAG és a TEGYE (Természetes Gyógymódok Kollégiuma és Szabadegyeteme) több éves szakmai együttmőködés után idén tavasszal akkreditált képzést indított „Magyar népi gyógyászat – Magyar népi mőveltség” címen. Az egyéves képzés során a hallgatókkal közösen győjtjük és rendszerezzük elődeink örökségét. A múlt héten készültek el az első félévi záró dolgozatok, melyek a ráolvasásoktól a népi táplálkozás tanulságain át széles tudást dolgoztak fel. Nagyon meg vagyok elégedve a csapattal, de a legbüszkébb arra voltam, mikor május elsején, három hónap tanulás után (!) a Magfalvai Majálison egész napos ingyenes gyógyítást vállalva kb. 150 embert kezeltek meg. Ez olyan jól sikerült, hogy a Kurultájra is meghívtak minket gyógyító napot tartani, úgyhogy mindenkit szeretettel várunk augusztus 9.-én a jurtánkba. Nyáron Csíkban és Gyimesben győjtünk, télen Kárpátaljára készülünk táborba.
– Mi adja a képzés szellemi alapjait, és honnan jött a népi gyógyító kurzus ötleteő
– Képzésünk a szerves mőveltségben gyökerezik, melynek újra felfedezését a magyar hagyományokat évtizedek óta győjtő és rendszerező kutatóknak (Pap Gábor, Molnár V. József, Szántai Lajos, Hintalan László …) köszönhetjük. Az ő hatásukra jött létre a MAG közösség, amely mára az egész Kárpát-medencét behálózó szellemi mőhellyé nőtt. A helyi MAGokban alakult ki a képzés során felhasznált életmóddal gyógyító program, melynek egyes részei (előadások, kutatások, tanfolyamok, kiadványok) évek óta a gyakorlatban is hatékonyan mőködnek. Azt tapasztaljuk, hogy az emberek szívesen használják az újra megtalált tudást, nagyon sok visszajelzést kaptunk a „csodás” gyógyulásokról. 
– Mit kapnak a hallgatók a képzés során, mit kezdhetnek majd tudásukkalő
– Célunk nem a megszokott „piacorientált” természetgyógyász képzés, hanem hogy a „hajdani nagymamák” mintájára családon belül, vagy kisebb közösségekben gyógyítani tudó, biztos tapasztalati tudással rendelkező, teljességben gondolkodó magyar embereket neveljünk. Elsődleges célunk a megelőzés, ezért hangsúlyt kap a hagyományos népi táplálkozás, a gyógyszermentes gyógyítás és az életmódon alapuló betegségmegelőzés (néptánc, kerti munka stb.). Képzésünk abban is eltér a megszokottól, hogy a „padban ülős” ismeretszerzést nagyon sok gyakorlat, egymáson végzett tapasztalatszerzés egészíti ki, hiszen csak így igazolható vissza tudásunk. A hallgatókat bevonjuk a győjtő munkába, a kutatásba és a gyógyításba is. 
– Hogyhogy ilyen rövid a képzéső
– A magyar népi gyógyászat rendkívül egyszerő, mert nem konkrét gyógyító eljárások tömege, hanem egyfajta világszemlélet. Mondok egy példát: elkezdtük kutatni, hogy lehet, hogy régen egy asszony 10-12 gyermeknek adott életet, és nem lett visszeres a lába, nem ment tönkre a dereka, nem lógósodott meg a melle… Miért mennek ma tönkre egy gyermek szülése után a nőkő A titok abban áll, hogy régen szülés után hat hétig gyermekágyas volt az anya, nem emelhetett, nem kelhetett fel, az egyetlen mozgása a tisztálkodás volt. Hat hétig kivették a munkából egy olyan világban, ahol még minden munkás kézre szükség volt. A mai orvostudomány szerint is kb. ennyi idő kell ahhoz, hogy egy nő belső szervei a szülés után visszamozogjanak a helyükre. Ezt mennyi ideig kéne tanítanunkő
– Hm… Milyen tantárgyak szerepelnek a képzésükbenő
– A népi táplálkozástól az imával gyógyításig bő a választék. A csontkovácsolás, inazás, gyógynövénnyel, léppel-mézzel való hagyományos gyógyítás mellett a legmodernebb diagnosztikai eljárásokat is bevetjük, például a manuál terápiák hatását termovíziós berendezésekkel követjük nyomon. Az újra felfedezett, gyógyszermentes gyógymódoktól (fürdő- és barlangterápia), az életünk kritikus helyzeteinek megoldásában segítő népmeseelemzésekig mindenki megtalálhatja a hozzá legközelebb álló gyógyító eljárást. Az oktatás része a terepi munka is, gyógynövénytúrák, zarándoklatok szenthelyekre, győjtő utak. A nyári erdélyi táborban olyan helybéli gyógyítóktól tanulunk, akik máig megőrizték az évezredes gyógyító tudást.
– Kik az oktatók és mit tanítanakő
– Több mint húsz tanár vesz részt az oktatásban, ezért hosszú lenne a teljes csapat felsorolása. Molnár V. Jóska bátyánk a gyermekrajzokról és az imával gyógyításról mesél, Szántai Lajos a népmeséink üzenetét közvetíti. Hintalan László segít a néptánc és a népi játékaink testnevelő és közösségformáló szerepének újra felfedezésében, Vukics Ferenc a hagyományos életmód és a magyar harcmővészet kapcsolatát mutatja be. Én az ember és a táj kapcsolatrendszeréről, a szenthelyek mőködéséről és a jövőben betöltött szerepéről beszélek. Erős az „orvosi részlegünk” is, számos főorvos és egyetemi tanár vesz részt az oktatásban. Az ő szerepük fontos a kutatásokban is, valamint abban hogy a magyar népi gyógyászati módszereket elfogadtassuk a hivatalos egészségüggyel.
– Miért szerepel a népi gyógyászaton kívül a magyar népi mőveltség a képzés címébenő
– A magyar népi mőveltség, mint egységes világszemléleti rendszer, önmagában is teljesség, EGÉSZ-ség. Ha újra megéljük hagyományainkat, ünnepeinket, táncolunk, játszunk, ha megértjük népmővészetünk, népmeséink üzenetét egészek, egészségesek maradunk.
Az ember három világban él egyszerre (test, lélek, szellem), minden gyógyító hagyomány célja, hogy békévé oldja e világok harcát. Belesimulni a tájba, melyben élek, a sorsba melyet élek, és a népbe melyért élek, ez maga a béke: az egész-ség.
  




http://www.zoldujsag.hu/cikk.php?id=29&bb=500


Terebess Ázsia E-Tár


Marlo Morgan

Vidd hírét az Igazaknak 


Mutant Message Down Under

Fordította: Balázs Éva
Magyar Könyvklub, Budapest, 1996.

Tartalom

FÜLSZÖVEG
KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS
AZ OLVASÓHOZ
KEDVES VENDÉG
A TITKOS SZAVAZÁS
CSAK MEZÍTLÁB
VIGYÁZZ, KÉSZ, RAJT!
BEILLESZKEDNI A TÁRSADALOMBA
DÍSZVACSORA
TELJES BIZTONSÁG
VEZETÉK NÉLKÜLI TELEFON
A PUSZTÁBA ILLŐ KALAP
AZ ÉKSZER
MÁRTÁS
ÉLVE ELTEMETVE
GYÓGYÍTÁS
TOTEMEK
MADARAK
A VARRÁS
A GYÓGYÍTÓ ZENE
ÁLOMVADÁSZ
MEGLEPETÉS VACSORÁRA
CSOKOLÁDÉ HELYETT HANGYA
AZ ÉLEN
AZ ESKÜ
ÁLOMIDŐ
EMLÉKEK
BIZALOM
BOLDOG HÉTKÖZNAPOT!
ELSODORVA
KERESZTELŐ
BÚCSÚ
VIDÁM BEFEJEZÉS?

http://www.terebess.hu/keletkultinfo/igazak1.html

FIGYELMEZTETÉS!

GONOSZ FÉRFISOVÉN STB. HUMOR



A boldog házasság titkai

1. Egy héten kétszer elmegyünk egy elegáns étterembe, iszunk egy kis bort,
finom ételeket eszünk, és jó társaságban vagyunk. O keddenként megy, én
péntekenként.

2. Külön ágyban alszunk. Az övé Floridában van, az enyém New Yorkban.

3. Mindenhova elviszem a feleségemet, de folyton megtalálja a visszavezeto
utat.

4. Megkérdeztem a feleségemet, hova akar menni a házassági évforulónkon.
"Oda, ahol már régóta nem voltam" mondta. Javasoltam neki a konyhát.

5. Mindig fogjuk egymás kezét. Ha elengedem, elkezd vásárolni.

6. Volt neki 1 elektromos turmixgépe, 1 elektromos kenyérpirítója és 1
elektromos kenyérsütoje. Ekkor azt mondta, hogy túl sok gépünk van, már nem
lehet sehova sem leülni. Hát, vettem neki egy elektromos széket.

7. A feleségem azt mondta, hogy a kocsi nem indul, mert víz van a
karburátorban. Amikor megkérdeztem, hogy hol a kocsi, azt mondta a tóban.

8. A feleségem kókuszdió és banán diétán van. Még egy dekát sem fogyott, de
ha látnátok, hogy mászik fel a fára!!!!

9. A feleségem iszappakolást kapott és 2 napig remekül nézett ki. Aztán az
iszap leesett.

10. Futott a kukásautó után ordítva "Nem késtem még el a szeméttel?" A
vezeto visszakiabált "Á, nem. Ugorjon be!"

*



 
Anonymus

A férfi lélek evolúciós folyamata:



14 éves voltam és abban reménykedtem, hogy egy napon nekem is lesz
barátnöm...

16 éves koromban jártam egy lánnyal, de ebben a kapcsolatban nem volt
semmi szenvedély. Úgy döntöttem, hogy életem hátralevö részét egy
szenvedélyes nö mellett töltöm el...

A föiskolán rátaláltam egy szenvedéllyel teli lányra, de túl
emocionálisnak bizonyult. Olyan volt, mint egy királynö egy jól megírt
drámában: mindig csak sírt és öngyilkossággal fenyegetödzött.
Elhatároztam, hogy egy olyan nöre van szükségem, aki stabilitást nyújt
nekem...

25 éves koromra találtam is egy kiegyensúlyozott hölgyet, de eléggé
unalmas volt. Abszolút megbízható jellemként semmi sem hozta öt
lázba. Az életem egy nagy pangássá vált, úgy gondoltam, hogy izgalomra
van szükségem...

28 évesen találkoztam egy izgalmas növel, de nem tudtam lépést tartani
vele. Egyik dologból a másikba kapott, soha sem állapodott meg semmi
mellett. Zabolátlanul müvelt mindenfélét és mindenkivel
flörtölt. Legalább annyiszor éreztem nyomorultnak magam, mint
boldognak. Azt gondoltam, hogy egy ambíciózus hölgy jót fog nekem
tenni...

31 éves koromban rátaláltam erre a nöre. Ö valóban a földön
járt. Összeházasodtunk. Olyan ambiciózus volt, hogy elvált tölem és
mindenemet elvitte...

Most 40 éves vagyok és úgy érzem, lelkileg is érett férfivá
váltam. Egészen egyszerüen egy olyan nöt keresek, akinek jó nagy
mellei vannak.

2009. február 11., szerda

PETŐFI SÁNDOR


*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

A TÉL HALÁLA  



Durva zsarnok, jégszivű tél,
Készülj... készülj, a halálra!
Jármodat megunta a föld,
És ledobja valahára;
Szabadság lesz! ím, az ég is
Ideszegődött a földhöz,
Fegyvertárából, a napbul,
Tűznyilakkal rád lövöldöz. 

Meg fogsz halni, vad, bitor tél!
Addig él csak minden zsarnok,
Míg magok alattvalói
Szabadságot nem akarnak;
Hogyha egyszer a raboknak
Akaratja ki van mondva,
Összeomlik börtön és lánc,
S elenyészik híre-hamva. 

Harcolj, harcolj, föld, a téllel,
Ne félj, megbirod, levágod,
S szabadságodat kivívod,
Tavasz a te szabadságod.
Eljön, eljön a szép tavasz,
S hoz virágokat kebledre,
És szivárványt diadalmi
Koszorúnak a fejedre! 

Nézd, amelynek rabja voltál,
A tél maga érzi vesztét,
Dúlt arcán megtört szemébül
Sűrü könnyek omlanak szét.
Hah, ki eddig csupa jég volt,
Most hogy olvad, mily gyáván hal!...
Nem csoda, hiszen testvér a
Gyávaság a zsarnoksággal. 

Pest, 1848. február

ADY ENDRE


*

*

*

*

*

*

*

*

A HŐKÖLÉS NÉPE  

Bíró Lajosnak, akivel szerencsés volt régi

találkozásom s örök a barátságom


Ez a hőkölő harcok népe
S mosti lapulása is rávall,
Hogy az úri kiméletlenség
Rásuhintott szíjostorával. 

Mindig ilyen volt: apró khánok
Révén minden igának barma,
Sohse harcolt még harcot végig,
Csak léhán és gyáván kavarta. 

Erőt mutattak, erőt látott,
Vertnek született, nem verőnek.
Önerejét feledte mindig,
Sohse szegzett erőt erőnek. 

Betyár urai így nevelték,
Nem rúg vissza, csak búsan átkoz
S ki egyszer rugott a magyarba,
Szinte kedvet kap a rugáshoz. 

Ma is itt ül lomhán, petyhüdten,
Fejét, jussát, szívét kobozzák
S ha néhányan nem kiáltoznánk,
Azt se tudná, hogy őt pofozzák. 

Csak a Csodák-Ura meglátná
Végre ezt a szánalmas népet,
Adna neki csak egy dárdányi,
Úri, kis kíméletlenséget. 

Hogy néhány maradt sereghajtó
Törötten, fogyva azt ne vallja:
Ezért a népért ugyis is mindegy,
Ebsorsot akar, hát - akarja.

2009. február 8., vasárnap

PORTRÉ - Géczy Gábor, fizikus, tanár





 

1963. február 6-án születtem a szabolcs-szatmár megyei Csengeren.
Iskoláimat Budapesten végeztem, középiskolába az Eötvös József Gimnáziumba jártam. Diplomámat a Kossuth Lajos Tudományegyetem matematika-fizika szakán szereztem 1989-ben. Az egyetem alatt és után a debreceni Atommagkutató Intézet Radon Csoport-jával geofizikai radioaktivitás vizsgála-tokat folytattam, ennek kapcsán kétszer OTDK elsõ díjat kaptam. Kutatásaim eredményeit számos hazai és külföldi referált folyóiratban publikáltam. 1990-ben Akadémiai Doktori Ösztöndíjat nyertem az Eötvös Lóránd Tudomány-egyetem Természetföldrajz Tanszékére. Itt a természetben elõforduló önhasonló alakzatokat (fraktálok) vizsgáltam. Ez vezetett arra, hogy felfigyeljek bizonyos – a természet minden szintjén felbukkanó – alapformákra. Legnagyobb megdöbbenésemre, ezeket az univerzális formákat alapmotívumként megtaláltam az õsi kultúrák (India, Egyiptom, Észak- és Dél Amerika stb.) ábrázoló mûvészetében és a magyar népmûvészetben is. Kutató-útjaimon sorra vizsgáltam az ún. „magascivilizációkat” (Egyiptom, Mezopotámia, Görögország, Róma stb.) és mindenütt azt tapasztaltam, hogy a táj és a tájban élõ ember harmonikus kapcsolatának megbomlása miatt sivatagosodtak el ezek a területek. Az ösztöndíj alatt elvégeztem az ELTE számítástechnika szakát. Gödöllõi családi házamban élek feleségemmel és két fiammal. Feleségem a gödöllõi Szent István Egyetem Fizika Tanszékén tanít.

 
És Ön hol tanít most?

 

Továbbra is az ELTE Természetföldrajz Tanszékén, de már külsõsként. Mivel a kutatások során nyert tapasztalataim gyökeresen ellentmondtak a hivatalos tudomány állításainak, és nem láttam esélyt arra, hogy nézeteimet belátható idõn belül befogadják, 1995-ben eljöttem az ELTÉ-rõl és saját céget alapítottam. Kutatásaimat azóta magam finanszírozom. Jelenleg óraadó tanárként speciálkollégiumot tartok a hallgatóknak „Szakrális földrajz” címen. A téma aktualitását jelzi, hogy az órákat a saját hallgatókon kívül más egyetemek diákjai, sõt felnõttek is látogatják.

 
Gomba külterületén épül Magfalva, amelyet a MAG csoport építi. Mit jelent a MAG rövidítés?

 

A MAG-ot barátaimmal hoztuk létre 1997-ben. Ekkora már világosan látszott, hogy az a fajta fogyasztói civilizáció, amelyben élünk még a mi életünkben összedõl. Elsõdleges célunk az volt, hogy a katasztrófa elõtt minél több ember függetleníthesse magát a nagy ellátó rendszerektõl (gáz-, víz-, villany-hálózatok, nagyüzemi mezõgazdaság és élelmiszeripar, egészségügy stb.), esélyt adva magának és a családjának a túlélésre. Erre a legkézenfekvõbb megoldást a hagyományos, önellátó paraszti gazdálkodás nyújtja, amely évezredeken keresztül bizonyított, amelyben még nagyszüleink is éltek. Ez az életmód nem csak egészséges, tiszta élelmiszert, kényelmes, otthont adó házat és emberhez méltó életet jelentett, hanem – mivel a házépítéstõl a mezõgazdasági munkákig mindent kalákában végeztek – közösséget is. Ez a közösségi lét, és az általa nyújtott védelem és biztonság hiányzik ma mindnyájunknak. Ezt próbálja a MAG visszaadni az embereknek. A MAG szó a Mintaként Alkalmazott Gondviselés elnevezést rövidíti, de benne van a névben az a stratégia, amit a természet használ a túléléshez. Ha közelít a sötétség, jön a tél, a teremtés összegyûjti az élet továbbviteléhez szükséges legfontosabb anyagokat, tudást, energiát és magokat alkot. Ezek a magok hosszú ideig - néha évezredeken keresztül - õrzik az élet mintáját, majd ha újra kedvezõvé válnak a körülmények, kicsíráznak és újjáteremtik az életet. A magyar nép nevében (azaz feladatában) is benne van a mag. 

 
Hogyan épül fel a MAG szervezete?

 

A MAG önszervezõdõ, önvezérelt önellátó közösségek hierarchikus rendszere. Egyetlen cél tart össze bennünket: ma az emberek többsége a másikból él, mások rovására sikeres, mások munkájából gazdagszik meg. Mi igyekszünk másokért élni. Kb. 50 MAG közösség van határon innen és túl, de Istennek hála, Gomba módra szaporodnak. A MAG-nak saját könyv, CD, DVD stb. beszerzési és elosztási rendszere van, amelyben a valódi múltunkat, éltetõ hagyományainkat bemutató mûvek szerepelnek. Igyekszünk mindenhol a helyi óvodákat, iskolákat, könyvesboltokat is ellátni. A MAG pártoktól és egyházaktól független szervezõdés. Az alapelveken kívül minden körülményt (szervezeti forma, tagfelvétel, pénzügyek, vezetõ-választás, saját programok kialakítása stb.) szabad akarattal a helyi közösség dönt el, törekedve a minél teljesebb önállóságra és önellátásra, hogy a Gondviselés Rendje helyett ne mesterségesen kialakított politikai, gazdasági, és társadalmi kényszerek befolyásolják létüket és mûködésüket. Mi mindenkiben a jövõt látjuk, ezért - elõéletétõl függetlenül - mindenkit várunk sorainkba. A kegyelem kora arról szól, hogy Saulusból a keresztényüldözõ zsidó rabbiból bármikor Pál apostollá nemesedhet az ember. Aki például otthonában, háza elõtt fát ültet, (tartozzon bármilyen ideológiai vagy politikai irányzathoz) lehet, hogy többet tesz a jövõért, mint aki - akár Bocskai ruhában - fröcsögve szidja a másikat. 

 
Honnan jött az elhatározás, hogy egy falut építsenek fel?

 

Ez a XXI. század nagy kísérlete: képesek vagyunk-e újra emberi közösségeket alkotni, melyet a félelem (pénz, politika, hatalom…) helyett a szeretet épít fel és tart egyben? Évezredekig ilyen közösségek alkották az emberi társadalmakat, ezt próbáljuk meg újra felépíteni. Tavasszal egy kis csoport elkezdte felépíteni Magfalvát Monor és Gomba között, egy közel 50 hektáros területen. (Gomba felé jobb oldalon, Homok és a harcvölgyi erdõ között - a szerk). A falu kb. 10 házból fog állni, melyekhez 5 ha földterület tartozik. A telek (kb.1ha) minden lakónak saját tulajdona, a szántó (1ha), a legelõ (2ha) és az erdõ (1ha) osztatlan közös tulajdonban marad. Ez az erdõ- és legelõ birtokosság segíti a közös gazdálkodást (csorda, ménes, épületfa, tüzelõ…). A falu lakói a faluépítõ közösség soraiból kerülnek majd ki. Ha elkészül a falu, eleinte csak pár család fog kiköltözni, a többiek pedig fedezik majd költségeiket (üzemanyag, telefon stb.), cserébe az ottlakók egészséges élelmiszereket adnak, rendben tartják a többiek portáit is. A falut olyan mintának szánjuk, amely - reményeink szerint - segíti a helyi MAG-okat a saját falujuk felépítésében. És ezek a falvak egyszer majd összeérnek… A mintaadást tartjuk legfontosabbnak. Azt hogy kijön ide valaki, megtanul földházat építeni, vermet ásni, önállóan gazdálkodni, és ez a tudás nem avul el soha, és az övé marad. Alapelvünk, hogy a falu önellátó, önvezérelt, a természettel együttmûködõ egység legyen, kizárólag természetes, helyi építõ anyagokból épülhet fel (30 km-es körzeten belülrõl próbáljuk beszerezni az építõanyagot), a gazdálkodásban hagyományos fajtákat és eljárásokat használunk. Mangalicát, szürkemarhát, kopasz nyakú tyúkot fogunk tartani, tönkölybúzából saját magunk sütjük kenyerünket. Régen a falun élõk mindent meg tudtak termelni, csak a petróleumot és a sót hozták kívülrõl. Ezeknek az ismereteknek újra közkinccsé kell válnia, anyanyelvi szintû tudássá. Elhitették a parasztokkal, hogy az õ tudásuk már elavult, csak az a jó, ami városról jön, és a parasztok sajnos elhitték. Nem vették észre, hogy a televíziótól a banán ízû tamponig csupa felesleges bóvlit kapnak az értékeik helyett. Nem vették észre, hogy lassan mindenki beteggé és boldogtalanná válik körülöttük a „szép új világ” halálos ölelésében. Vissza kell adni a parasztság tartását, meg kell mutatni, hogy az õ tudásuk valódi érték, nem avul el, és nem válik szemétté, mint a jogi, számítástechnikai, orvosi stb. ismeretek többsége. Minél egyszerûbb valami, annál maradandóbb, és ami a legegyszerûbb: az örök! 

 
Most itt táboroznak?

 

Igen. 2006. július 17-30. között építõtábort szerveztünk, azzal a céllal, hogy elkezdjük felépíteni Magfalvát, ennek kapcsán megismerjük a hagyományos gazdálkodást és a szerves kultúrát, és megerõsítsük a MAG-okon belüli és a MAG-ok közötti kapcsolatokat. Van itt délvidéki, felvidéki, erdélyi és „hivatalos” magyar. A tábor során szeretnénk felépíteni egy kápolnát a falu számára, kemencét, karámokat az állatoknak, rakott falú házat és egy közösségi földházat. Emellett kaszálunk, szénát gyûjtünk, megtisztítjuk az erdõt, gyógynövényeket gyûjtünk. A tábor önszervezõdõ egységekbõl áll, melyek alapját az egyes helyi MAG-ok alkotják. Idegenek csak úgy csatlakozhatnak a táborhoz, ha valamely MAG befogadja õket, és felelõsséget vállal értük. A gyerekeknek külön foglakozásokat tartunk: kosarat- és palánkot fonunk, nemeztakarókat, készítünk. A tábor önellátó, a sátrakat, az ellátást, a reggelit és vacsorát az egyes MAG-ok külön intézik. A meleg ebédet minden nap más MAG fõzi az egész tábor számára. Az élelmiszereket a monori piacról szerezzük be.

 
Milyen a tábori élet? Van-e kötött napirend?

 

Természetesen. Ébresztõ 5-kor, 5.30-kor reggeli imádság, napköszöntés, 6-tól reggeli torna (Baranta, hagyományos magyar bot- és szablyavívás) 7-13-ig a délelõtti, 16-19-ig a délutáni munkák folynak, vacsora után pedig takarodóig tábortûz mellett beszélgetünk, éneklünk, néptáncot tanulunk. Van már egy ásott, iható vizû kutunk, áll egy ebédlõsátor, asztalokkal, padokkal és egy tábori konyha. Készítettünk egy napbojleres zuhanyzót is. Megépítettünk két vermet, félig kész egy jégverem és nekifogtunk egy földház megépítésének. Mivel a táborlakók többsége városi „nadrágos” ember (tanárok, mérnökök, orvosok stb.), elég nehéz megszoknunk a tûzõ napot és a kemény fizikai munkát…

 
Van-e, megfelelõ szaktudásuk az építkezéshez, a kintléthez?

 

Itt a táborban szinte egyetlen falusi sincs, de legtöbbünk nagyapja még paraszt volt. Az apáink Sztálinvárost vagy a vas és acél országát építve - többségükben kényszerbõl - kiestek a paraszti kultúrából, de a vér nem válik vízzé. A nagyszülõi örökség az unokákban bukkan újra felszínre. Tanulságos a bibliai tékozló fiú esete. Elindul a fiú otthonról és minden értékét eltékozolja. Hagyja elveszni õsei hitét, tudását, álmait. Olyan mélyre süllyed, hogy a disznók vályújából enne (TESCO, Gyõzike stb.) de még onnan is elkergetik. És egyszer csak eszébe jut a szülõi ház. Azok a célok és álmok, amik ezer éveken át éltették õseit, nemzetét. Összegyûjti maradék hitét, erejét, merít a megõrzött tudásból és hazatalál a szülõi házba. És az Atyja jobbjára ülteti. Ezekre a tékozló fiúkra számítunk. Sajnos a falusiak többsége még mindig a városba vágyik, de a városból a természetbe visszavágyó embernek már nem lehet újra eladni, hogy az embertárolóknak épült személytelen és embertelen lakótelepi lét jobb, mint a falusi élet. Sokat segíti munkánkat a táborunkba meghívott két csíki székely gazdálkodó, de nagyon számítunk a helyiek tapasztalataira is. 

 
Miért pont Gombát választották?

 

A választás ösztönös volt, de a döntésünk sok szempontból jónak bizonyult. Segítõkészek a helyi emberek, jó a viszony a gombai önkormányzattal. A táj sérült (homokos, száraz, meliorizált földek...), de jelentõs földenergiákat mértünk a területen. Ezek az energiák éltetik a tájat, ezek sûrûsödnek össze a szenthelyeken. Amikor hármas csillagösvény csomópontot mértünk az egyik dombon végleg eldõlt, hogy itt építjük fel Magfalvát. Az ilyen hármas csomópontok nagyon ritkák, több száz kilométerenként fordulnak elõ. Ilyen csillagösvény mûködteti Tápiószentmártonban az Atilla dombot, de ha sikerül ezt a területet megtisztítani és mûködését megerõsíteni, a környék az ottaninál sokkal erõsebb gyógyító helyet nyer. A tábor elõtti vasárnap (július 16-án - a szerk.) kb. 100 fõvel Szentkorona Szertartást tartottunk, ezáltal segítve a táj gyógyulását és a szenthely mûködését. A szertartás naplementekor kezdõdött a leendõ kápolna helyén, harangszót követõen, tûzgyújtással. A Koronán szereplõ apostolok és szentek megszemélyesítõi a tábor tagjai voltak, õket nevük és születésük alapján választottuk ki. A szentek és apostolok az Évkörnek megfelelõ rend szerint mondták el a Koronában az általuk - a Szentírásból vagy néphagyományból - választott idézeteket. A Koronából kijõve mindenki a saját szavaival mondta el üzenetét, kívánságait családjának, barátainak, nemzetének és a világnak. Úgy tûnik a szenthely nem csak minket hívott meg, az erdõben egy valamikori búcsújáróhely nyomaira akadtunk. A környéket ma is használják, erre utalnak a nemrégiben kirakott Stációk. Bárki helyezte is el õket, várjuk szeretettel, és a búcsújárókat õsi szokás szerint vendégeljük meg. A természet és az ember rendezett kapcsolatának alapja a szent helyek rendszere. Ha újra békében akarunk élni a természettel ismét éltetni kell szent helyeinket. 

 
Van hasonlóság az ún. biofalvakkal?

 

Sok ilyenben jártunk, legszimpatikusabb a Kaposvár melletti Visnyeszéplak volt, melyet táncházas fiatalok építettek. Két dolgot mi máshogy fogunk csinálni: hiányzik náluk a közösségi földtulajdon (erdõ- és legelõbirtokosság), ezért sokat szenved ott, akinek tehene, lova van. A másik: örvendetes, hogy az ott élõ 200 emberbõl kb. 120 fõ gyerek, viszont hiányoznak az öregek. Amely ottani családnál a nagyszülõk is kiköltöztek, sokkal jobban haladnak. Mi azt szeretnénk, ha Magfalván minden korosztály jelen lenne, hiszen az idõseket minden szerves kultúra értéknek tartotta tudása és élettapasztalata miatt. A biokultúráról, bioélelmiszerekrõl csak annyit, hogy jártam olyan helyen, ahol a mangalicákat boxokban tartották, és lejárt szavatosságú Maggival etették. A nagyüzemi tartással – még ha „bio” is - nem kapjuk vissza a régi, természetes ízeket, mert nem személyes a kapcsolat az állattal, növénnyel, nincs rajta áldás. Mindenkinek volt egy kinyúlt és lyukas „Nagymama pulóvere”, amely legmelegebb ruhája volt, mert a nagyanyja belekötötte minden szeretetét. Ha a paraszt jóérzéssel, szeretettel dagasztja a kenyeret, vakargatja a disznó fülét, egy különleges, láthatatlan erõ járja át az élelmet (az életet): az ízek tengere. Az Isten.

 

Szegedi Csaba

 

Forrás: CSIPERKE, 2006. július

 

Karinthy Ferenc: Életre nevelés


Életre nevelés


- Marci, gyere ide, mondd meg, kisfiam, honnan van a tarhonya?

- Elvetik a földbe, kinő, learatják, csépelik.

- Nagyon jó. És a nokedli?

- Fán nő, nokedlifán. Arról szedik le.

- Hát a dinnyét?

- Halásszák. Bedobják a horgot, rajta a csali, a dinnye bekapja.

- Úgy van. És a mustárt?

- Bányásszák, a mustárbányában.

- A túrós gombócot, szilvás gombócot?

- Lövik. Repül a levegőben, puskával lelövik.

Marci ilyenkor kap egy forintot, hogy ily szépen okosan megfelelt mindenre. Évek óta folyik ez a játék, versenyt oktatgatjuk egymást e hasznos tudnivalókra. Így állapítottuk meg, hogy a hurka csúszómászó állat, három alfaja van, a tüdős, májas és a véres, és hurkapálcikával táplálkozik; többnyire épp akkor ejtik el, mikor a pálcikát le akarja nyelni, azért fityeg ki száján az a kis fadarab. Továbbá, hogy a libamájat pincékben termesztik, ott nő jó nagyra, kövérre a nyirkos, sötét falak tövén. A fruttit, zizit, tejkaramellát, szaloncukrot s más efféle nyalánkságokat az erdőn szedik, kislányok gyűjtik kötényükbe. Marci olykor fogasabb kérdésekkel is előáll.

- Honnét van a hal?

- A hal, kisfiam? Nagymama gyúrja lisztből, tojásból, élesztőből és halporból.

- A dobozos szardíniát is?

- Ugyan! Azt a disznóból vágják ki, a szalonnája alól.

- És hány doboz van egy disznóban?

- Attól függ. Általában negyven-ötven, de például Horváth bácsi, a szomszédos házmester tavaly leölt egy hízott kocát, abban százhúsz doboz szardínia volt, és még huszonöt tubus szardellapaszta. Kapott is érte egy gyönyörű díszoklevelet a mezőgazdasági kiállításon.

- És honnan van a rokfort?

- A hegyekben ered, kis rokfortpatakokban csörgedez, lezúdul a sziklákon, folyókba gyűlik, s ezek beömlenek a Nagy Rokfort Tengerbe...

- És a tenger nem árad ki?

- Nem, mert a nap felszívja a párát a sajtfelhőkbe, s onnan hull le a rokfortcsapadék a patakokba, folyókba, és így tovább.

Így ismerkedünk a mindenség nagy folyamataival, s nyitogatjuk a tudás zárait, két fáradhatatlan természetkutató, Marci meg én.

*********************

forrás: 

Karinthy Ferenc 
Karcolatok

http://mek.oszk.hu/02600/02675/#